shaapaarak

  • ۰
  • ۰

 

اسکراب یا روپوش پزشکی یک نوع لباس پزشکی هست که پزشکان، پرستاران و کادر درمان از آن استفاده می کنند. روپوش های پزشکی اولین بار برای جراحان و پرسنل اتاق عمل طراحی شده بود اما امروزه بسیاری از پرسنل مراکز درمانی از آن استفاده می کنند. این روپوش ها از کادر درمان در مقابل تماس مستقیم با مواد مضر و خطرناک مصون می دارند. 

رنگ های مختلف روپوش پزشکی نشانگر چیست؟

از رنگ های مختلف روپوش پزشکی برای تفاوت قائل شدن بین بخش های مختلف بیمارستان استفاده می کنند. برای مثال پرسنل مراقبت از بیمار ( اورژانس، جراحی، زایمان و...) و بین پرسنلی که مجوز مراقبت از بیمار را دارند ( تکنسین رادیولوژی، فیزیوتراپیست،پرستار و ...) و همچنین پرسنل غیر مراقب بیمار ( باربری، کارمندان اداری و...)

برای مثال متخصص بیهوشی ممکن است رنگ قرمز بپوشد تا پرسنل اتاق عمل تحت فشار بالا به راحتی او را تشخیص دهند. از سوی دیگر استفاده از رنگ های سبز، آبی و خاکستری رنگ قرمز خون را خنثی می کنند و آن را به رنگ تیره در می آورند، در حالیکه قرمزی خون روی رنگ سفید روپوش جلوه ی بدی دارد و ممکن است روی بیمار احساس بدی ایجاد کند.

امروزه لباس‌های رنگی، نشان‌دهنده تخصص و درجه کادر درمانی بیمارستان است و این رنگ‌ها ممکن است در در هر مرکزی معنای متفاوتی داشته باشد. در عصر حاضر استفاده از روپوش‌های سفید با انتقادهایی رو به رو شده است از جمله نخبه سالاری و اضطراب بیمار تا آلودگی.

جنس روپوش های پزشکی از چیست؟

این روپوش ها معمولا از جنس پنبه و پلی استر می باشند؛  در دوخت این روپوش ها از پارچه هایی نظیر تترون، ترگال، ویسکوز،فلامنت و اسپان استفاده می شود. روپوش های پزشکی به دلیل استفاده از پنبه و پلی استر زود چروک می شوند بنابراین برای اتو زدن آن ها بهتر است از اتوی بخار استفاده کنید یا وقتی لباس هنوز نم دار است اقدام به اتو زدن آن کنید.

چگونه روپوش پزشکی خود را تمیز نگه داریم؟

روپوش های پزشکی در هر رنگی که باشند نیاز ب نظافت و مراقبت دارند؛به خصوص رنگ سفید که لکه ها را بیشتر نشان می دهد. 

  • بهتر است آن ها را یک روز در میان بشویید

  • از آب داغ برای شستن استفاده کنید

  • برای خشک کردن آن از نور خورشید استفاده کنید

 

جمع بندی

روپوش پزشکی در سال های گذشته طرح های بسیار محدود و نامناسبی داشته است اما امروزه در انواع طرح های مختلف و مدرن عرضه می شود. این روپوش ها طوری طراحی شده اند که کادر درمان در این لباس ها احساس راحتی داشته باشند و دچار حساسیت و خارش نشوند چون مدت زمان طولانی در روز از آن استفاده می کنند.


 

  • ۰۱/۰۶/۰۹
  • shaparak seo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی