shaapaarak

  • ۰
  • ۰

همانطور که می دانید هر ازدواجی ممکن است روزی به بن بست برسد و زن و مرد مجبور به جدایی از یکدیگر برسند گاهی طلاق از طرف مرد است و گاهی هم طلاق از طرف زن. هرکدام از این انواع طلاق ها قوانین و شرایط مربوط به خود را دارد.

طبق قوانین موجود در ایران که بر اساس اسلام تنظیم شده است، زن و مرد در صورتی که به بن بست برسند و ادامه زندگی برای آن ها ممکن نباشد می توانند از هم جدا شوند، طلاق انواع مختلفی دارد طلاق غیابی، طلاق توافقی و طلاق از طرف مرد در این مقاله از شهرداد قصد داریم درباره طلاق از طرف مرد و نکاتی که درباره آن باید رعایت شود را به شما ارائه کنیم.

طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد مرحله به مرحله

مطابق با قانون حمایت از خانواده قاضی دادگاه خانواده باید نسبت به مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان ملاقات و نفقه آن ها تعیین تکلیف کند.

در مراحل طلاق از طرف مرد دادگاه باید برای هر یک از زوجین ابلاغیه بفرستد و با درج مهلت از آنها می خواهد که داوری به دادگاه معرفی کنند البته دادگاه امری تشریفاتی است و صرفا به دلیل تاخیر انداختن طلاق است شاید که در این مدت زن و مرد تامل بیشتری کنند و از تصمیم خود برای طلاق پشیمان شوند.

مهریه زن تحت هر شرایطی باید پرداخت شود و تنها زمانی که زن و مرد با هم نزدیکی نداشته باشند مهریه نصف می شود.

طلاق از طرف مرد از نوع رجعی است و مرد در مدت حدود سه ماه عده می تواند به زوجه رجوع کند.

اگر مردی شرط تصنیف اموال در عقدنامه را امضا کرده باشد باید هنگام طلاق نیم از دارایی هایی که در زمان زناشویی با همسرش به دست آورده است یا معادل آن را تقسیم کند.

اگر مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد و قبلا توسط دادگاه در خصوص آن رای صادر نشده باشد، در حکم طلاق دادگاه پرداخت مهریه نیز ذکر می شود و ثبت طلاق زمانی اتفاق می افتد که مرد حق و حقوق مالی زن را پرداخت کرده باشد.

 اگر مهریه عند الاستطاعه باشد پرداخت آن منوط به اثبات استطاعت مالی مرد است. ولی اگر مهریه عندالمطالبه باشد مرد می تواند از دادگاه درخواست اعسار از مهریه را دهد و اگر برای دادگاه ناتوانی مرد اثبات شود در خصوص نحوه پرداخت مهریه تصمیم گیری می شود.

میزان نفقه و اجرت المثل نیز توسط دادگاه مشخص می شود.

اگر در حین رسیدگی به پرونده طلاق از طرف مرد زوجین بر سر جدایی با هم دیگر به توافق برسند، پرونده آنها به پرونده طلاق توافقی تبدیل می شود.

شرایط طلاق از طرف مرد

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با بطور کلی با طلاق از طرف مرد و شرایط آن آشنا کنیم. اما اگر باز همین در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید یا قصد مشاوره با وکیل مجرب و حرفه ای در این زمینه را دارید.

می توانید با مراجعه با اپلیکیشن حقوقی شهرداد پاسخ سوالات خود را بیابید یا با وکلای حرفه ای ما اقدام به مشاوره کنید.








 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی