shaapaarak

  • ۰
  • ۰

 

در طول زندگی هر فردی ممکن است یک بار این اتفاق بیفتد که مورد جرم قرار بگیرد. در این موارد برای اینکه بتواند حق خود را از فرد مجرم بگیرد نیاز دارد که از طریق مراجع قضایی اقدام کند. اما مراجع قضایی فقط در صورت تنظیم شکواییه به این مسائل رسیدگی می کنند.

پس لازم است که شما در این مواقع با نحوه تنظیم شکواییه آشنا باشید تا بتوانید با نوشتن شکواییه خود و ارائه آن به دادگاه و محاکم قضایی خواستار تعقیب مجرم و رسیدگی به پرونده شما شوید. فقط در این صورت است که شکایت شما برای قاضی قابل قبول بوده و مراحل رسیدگی به آن آغاز خواهد شد.

پس با شهرداد در این مقاله همراه باشید تا شما را با نحوه نگارش شکواییه از طریق اپلیکیشن وکالت آشنا کنیم. تا در مواقع مورد نیاز بتوانید با این اطلاعات اقدام به نوشتن شکواییه خود برای احقاق حقوق پایمال شده خود کنید.

تنظیم شکواییه

شاکی به چه فردی گفته می شود؟

شاکی به فردی گفته می شود که در حق او جرمی صورت گرفته است و درخواست احقاق حقوقش را دارد. برای مثال فردی که از او دزدی شده است. او می تواند با مراجعه با مراجع قضایی و نوشتن شکواییه خود از مرجع مربوطه بخواهد که متهم را تحت تعقیب قرار دهد. طبق ماده 10 قانون آیین دادرسی کیفری فقط شاکی می تواند درخواست تحت تعقیب قرار داد مجرم برای کیفر او را بدهد.

تفاوت شکواییه با دادخواست در چیست؟

شکواییه با دادخواست بسیار تفاوت دارد. همانطور که می دانید دادخواست توسط خواهان و برای طرح دعوی حقوقی نوشته می شود. در اصل دادخواست برای دادخواهی کردن از طرف سیستم های قضایی گفته می شود. همچنین دادخواست حتما باید بر روی برگ مخصوص دادخواست نوشته شود.

در صورتی که شما برای تنظیم شکواییه خود نیازی نیست که حتما از برگه های مخصوص این کار استفاده کنید. بلکه بر روی یک برگه عادی هم می توانید شکواییه خود را نوشته و به دادگاه تسلیم کنید. فقط در این مورد باید حتما موارد زیر را در شکواییه خود قید کنید.

مراحل تنظیم شکواییه

برای نوشتن شکواییه فرد حتما باید به سن لازم رسیده باشد و اصطلاحا دارای اهلیت باشد. به این منظور دختران از 9 سالگی به بعد و پسران از 13 سالگی به بعد می توانند اقدام به نوشتن شکواییه کنند. اگر شکواییه در برگ مخصوص به آن نوشته شود که اطلاعات لازم مشخص است و باید آن ها را پر کنید. امام اگر در برگ عادی بخواهید بنویسد موارد ذیل باید حتما در آن قید شود.

  • تمام اطلاعات شخصی خود اعم از نام، نام خانوادگی، سن، نام پدر، شغل، میزان تحصیلات، شماره شناسنامه، شماره ملی، کدپستی، آدرس، شماره تلفن و از این دست موارد.

  • تاریخ، محل وقوع و موضوع جرم انجام شده

  • میزان ضرر و زیان وارده و مطالبات شاکی

  • مدارک اثبات کننده جرم و شاهدان در صورت وجود

  • مشخصات مجرم در صورت وجود

اپلیکیشن وکالت

جمع بندی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم شکواییه به اپلیکیشن وکالت شهرداد مراجعه کنید. و یا اقدام به مشاوره با وکلای مجرب ما برای نوشتن شکواییه خود به بهترین شکل ممکن کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی