shaapaarak

  • ۰
  • ۰

دادخواست چیست؟

دادخواست، یک فرم چاپ شده است که برای طرح دعاوی حقوقی، باید تکمیل شود. و بر خلاف دعاوی کیفری که نیاز به تنظیم شکایت دارد برای دعاوی حقوقی باید تنظیم دادخواست کنیم.

به عبارت دیگر، اگر قصد داریم تا در مراجع قضایی و دادگاه‌ها، یک دعوای حقوقی و یا خانوادگی را مطرح کنیم، حتماً باید خواسته خود را در فرمی که از طرف قوه قضائیه به تصویب رسیده است، تنظیم کنیم. یعنی اگر خواسته خود را در برگه‌های دیگر تنظیم کنیم، مراجع قضایی به آن رسیدگی نخواهند کرد.

تنظیم دادخواست

نحوه تنظیم دادخواست چگونه است؟

دادخواست توسط خود فرد یا وکیل وی تنظیم میشود .در قانون آیین دادرسی مدنی نیز در ماده 51 آمده است که دادخواست بایستی شامل موارد زیر باشد :

- نام و نام خانوادگی خواهان

- نام پدر 

- سن

- محل اقامتگاه خواهان

- و حتی الامکان شغل خواهان 

- و اگر تنظیم دادخواست توسط وکیل انجام شود مشخصات او نیز باید قید شود .

 

نکته مهم این است که در صورتی که محل اقامت یا نشانی خوانده ( کسی که دعوا بر علیه او مطرح شده است ) ، معلوم و مشخص نباشد یا به عبارت دیگر خوانده مجهول المکان باشد ، بایستی یک بار در روزنامه آگهی منتشر نمود و در صورتی که مراجعه ای صورت نگیرد ، دادگاه به صورت غیابی حکم صادر می کند .

علاوه بر درج مشخصات طرفین در دادخواست ، قسمت دیگر تعیین خواسته و بهای آن است که تعیین صحیح آن نقش بسیار مهمی در صدور حکم خواهد داشت . خواسته یا مالی است یا غیر مالی ؛ به عنوان مثال در صورتی که از شخصی طلبی را داریم ، بایستی میزان و مبلغ آن را در برگه تنظیم دادخواست خود حتما قید نماییم ، همچنین اگر مردی که همسرش منزل را ترک کرده است ، باید در قسمت خواسته الزام به تمکین وی را درج کند .

یکی دیگر از قسمت های تنظیم دادخواست ، دلایل دادخواست است که با استفاده از ادله اثبات دعوی در امور حقوقی امکان پذیر خواهد بود. بعنوان مثال ، کپی برابر با اصل سند ازدواج ، شهادت شهود و ... می تواند جزء دلایل دادخواست شما باشد که از طریق پیوست های دادخواست حتما بایستی ارائه شوند .

نحوه تنظیم دادخواست

در قسمت شرح دادخواست نیز توضیحاتی کلی راجع به دادخواست و خواسته نوشته شده و دلایل و مستندات نیز مورد اشاره قرار می گیرند .

انواع فرم های تنظیم دادخواست

  • فرم دادخواست بدوی یا دادخواست مخصوص دادگاه ابتدایی(نخستین)

  • دادخواست شورای حل اختلاف

  • دادخواست تجدید نظر

  • دادخواست فرجام خواهی

  • دادخواست دیوان عدالت اداری

  • دادخواست واخواهی

تفاوت دادخواست و درخواست در چیست؟

 دادخواست با درخواست فرق دارد. دادخواست درخواستی است که در قالب و فرم ویژه‌ای به دادگاه عرضه می‌شود. دادخواست همچنین با اظهارنامه تفاوت دارد. اظهارنامه وسیله رسمی مطالبه حق است که از سوی ادارهء ثبت اسناد یا دفاتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود ولی دادخواست را از راه مراجعه به دادگاه‌ها عرضه می‌کنند.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیلان شهرداد از طریق اپلیکیشن وکالت شهرداد به راحتی با وکیلان ارتباط بگیرید و مشکل خود را حل کنید.


 

نظرات (۲)

سایت خیلی خوبی دارید 

امیدوارم موفق باشید

تنظیم دادخواست رو وکیل حقوقی انجام میده یا کیفری؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی